buah manggga

Saturday, June 26, 2010

bile HUSNA join contest!!! (saya suka baaca buku :D)

salam..

adooi.. seriau den rase!! first time join contest kat blog!! huhu.. b4 dis bukan xnk , tp,, almaklum.. saya teramat rabon i.t. =.=
so, bab nk paste banner mmg hampeh yg amat! hehe
so neway, b4 dis banyak sangat org wat contest.. but mostly,,, about gamba posing depn camera and yang seangkatan waktu dengannyer... so, agak xberape kene ngan ciksaya yang xbrape nk reti posing depan camera :D < mcam best jeh smiley tuh!! hihi

SAYA SANGAT SUKA BACA BUKU

1.awak kena follow blog sye ni. tp kalau awk tak mahu. tkpe ye kwn kwn. sye tak pakse.
SUDAH FOLLOW :D

2.awak kene paste banner sye tu dan buat satu entry khas untuk contest ini :)
juga sudah :D penat aku blaja tau! hikhik

3.awak pilih satu buku cerita. tak kisah. novel atau buku cerita kanak kanak pun boleh. tp sye taknak la ye buku resipi ke buku biografi tokoh. hehe dan letak pic buku itu. pic tak wajib
hurm...buku yg xpenah lekang drpd aku.. erm.. hehe buku pilihan yg aku suka nie mmg unik abes r, bcoz mostly rakyat Malaysia, mostly student mmg simpang lima r nk bace buku ni! hihi, but aku xtau camne die bole jadi buku favret aku sejak zaman berzaman!!! hohoho..bukunyerr adelah... jengjengjeng(background music)....buku teks SEJARAH!!!! yeyh!!!
4.awak kena tulis sinopsis yg ringkas plus plus kreatif dan juga sbb awk suke buku itu.
yang ini agak susah coz mcam mane aku nk wat sinopsis kalo dari form 1 sampai form 5?? huhuh
well overall, buku dier tentang.....sejarah. ya, itu dia! :D sejarah purba ada, sejarah MEsia time raje2 suke mintak tolong org luar ade.. time mesia berjaya pown ade!!! :D
the reason why =dah memang aku minat sangat dengan buku sejarah.. sampai kawan2 aku pown naek heran and aku sangat heran kenape org xminat sejarah! dan disebabkan aku xpenah dpt B for sejarah, aku slalu jadi mangsa org tiru dalam exam..=.=!
paling aku suke kalo die crite pasal zaman purba, zaman mesopotamia, indus.. seronok sgt.. well, untuk org kuat berangan mcam aku lah..
seolah-olah aku dibawa masok dalam buku tuh, ikut apa yg dorang wat.. aku slalu terfikir, org mesolitik dulu pakai baju x?? gigi dorang mesti kuning telo, kalo dorang sakit gigi dorang wat camne??bulu ketiak dorang mesti panjang berjela jela, perempuan period die camne eh?? (eh, sorry, agak terlebih disitu.. hihi) tp, itu kenyataan.. korang penah pke x?? bagaimana hebatnyer dorang mencipta sesuatu drpd alam ? peta dorang pown menggunakan alam?? zaman kte yg tekno canggih nie hanya inovatif semata mata.. sumenyer berkat hasil org2 yg pakai cawat nie dulu.. kihkihkih! dan kalau korang pergi dengan lebih dalam.. korang akan berfikir betapa besarnyer kuasa tuhan.. :D
bile masok bab agama Islam, seluruh warga Malaysia akan belajar, sume minda akan terbuka, sejarah membuatkan mereka berfikir, kita berfikir. tentang apa dan mengapa.. tp org yg kuat imaginasi mcam aku jela kowt :D owh.. terlebih info pulak.
ok2, zaman tok janggot plak, hehe.. aku suke part nie.. time nie lah imaginasi aku sampai ke tahap puncak bile muke tok janggot tue kerepot, gigi tinggal dua batang n hitam.. mate pown dah rabon, jalan terjengkot jengkot.. bongkok, pegang senapang tembak org british kena tepat kat hidong die.. org british pown menjerit.. owh.. shit man!! dan sebangainya, aku buat cerita daripada cerita, hehe kalo korang tgk buku sejarah aku,,, penoh ngan lukisan.. aku belajar sambil berimaginasi.. sebab tuh r kenkandang satu muka surat sampai 2 jam!! bab paling xbley bla, raje2 melayu!! bace mmg panas bontot, pinggul, dan segale rangka yg ade!!! geram!!! perang sket, mintak tolong orang luar, kammon! heheh.. nie bukan sinopsis nie, ini karangan teros!! haha

5.awak kena jwb soalan :

- berapa bnyk buku cerita awak ade? ( anggaran je. tak pyh susah2 kira)

- sejak bile awk suke bce buku2 cerita ini?

buku ade bayak xtkira.. suke bace buku start pegang buku nie :D

owh ya, saje nk menambah..
time kekecik dulu aku slalu bace enid blyton
sampai naek hafal.. nie sume sebb ayah aku punye pasal.. tp aku bangga sangt..penah satu hari, aku nk kuar rumah, ayah aku tanye.. enna, where are you going??? pastu aku yg sememeh nie pown jawab, im going to explore the world! (ayat from bushy the fox)
bapak aku sangat terkejot sebb aku boleh jawab mcam tuh kat die..mmg die rse xsalah die ajar aku baca, die aja aku hafal, dan xsia sia usaha dia!
sampailah umor aku yg sekarang nie, die masih bangga kat aku.. die masih bercerita kat kawan die tentang anak die yang sorang nie.. dan aku sebagai anak.. aku pown berbangga bila ayah aku bangga ngan aku.. ala.. sebak la plak.. neway, aku brani ckp camnie sebb aku tau ayah aku xkan bace! hihi.. thanks ayah, bcoz aja enna english, if tak, mesti enna xselancar macam nie :D thanks ayah:D

wah, entry dah bertukar sebak, baek aku endkan :D


titik contest coretan :D



1 comment:

  1. im going to explore the world..

    hahahah... i likeeee..
    awk, kite bayang kan muke awk yg x mandi tu dgn suara time awk kecik2..
    gle kelakar

    ReplyDelete